Reizigers tevreden over openbaar vervoer in Noord-Holland
Reizigers in Noord-Holland geven het openbaar vervoer in 2023 een ruime voldoende. In de Gooi en Vechtstreek gaven reizigers het ov een 8,2. De regio Haarlem-IJmond kreeg een rapportcijfer 8,0 en in Noord-Holland Noord was de score een 8,1.
In alle 3 de gebieden was de waardering iets hoger dan het landelijk gemiddelde (7,9), zo blijkt uit de OV-Klantenbarometer 2023. Gedeputeerde Mobiliteit en Bereikbaarheid Jeroen Olthof: “Het openbaar vervoer kent de laatste jaren veel ontwikkelingen. Ik ben blij dat de reizigers in Noord-Holland ons busvervoer een goed cijfer geven. Want iedereen moet met het openbaar vervoer van a naar b kunnen komen, om bijvoorbeeld bij familie op bezoek te gaan, op het werk te komen of naar school te gaan. Jaarlijks investeert de provincie daarom €60 miljoen in het openbaar vervoer en werken we de komende jaren aan een nieuw systeem van openbaar vervoer dat nog beter aansluit bij de behoefte en vraag van de reizigers.”
Resultaten per regio
In de Gooi en Vechtstreek steeg de gemiddelde score van 8,0 in 2022 naar 8,2 in 2023. Opvallend is de hogere waardering voor het klimaat. Reizigers in deze regio zijn minder tevreden over de ritprijs.
In Haarlem-IJmond daalde de gemiddelde score in 2023 naar 8,0 (2022: 8,1). Reizigers zijn hier minder tevreden over de drukte, maar waarderen wel de klantvriendelijkheid en snelheid van het openbaar vervoer.
In Noord-Holland Noord bleef de gemiddelde score in 2023 gelijk met een 8,1. In deze regio zijn reizigers vooral tevreden over het geluid en de reisinformatie in het voertuig.
In vrijwel alle regio’s worden het aantal ritten per uur en de stiptheid van de busrit genoemd als belangrijkste verbeterpunten. Meer resultaten per regio zijn te vinden in de Factsheet 2023 van de OV-Klantenbarometer (pdf).
Over het onderzoek
De OV-Klantenbarometer wordt sinds 2001 elk jaar uitgevoerd en is een landelijk onderzoek naar de mening van de reizigers in het stads-, streek- en treinvervoer. Reizigers vullen onderweg in het voertuig een schriftelijke enquête in over hun rit. De barometer helpt de provincie Noord-Holland om de klantwaardering in de 3 gebieden (ov-concessies) te vergelijken en te verbeteren. De provincie is in deze 3 gebieden namelijk de opdrachtgever voor het busvervoer. Samen met de vervoerders werkt de provincie dagelijks aan het op peil houden én verbeteren van de kwaliteit. Want goed en betaalbaar openbaar vervoer is noodzakelijk om Noord-Holland nu en in de toekomst bereikbaar en leefbaar te houden.